Mitä on urheilujohtaminen ja -markkinointi?

Kirjoittelin noin kuukausi sitten tämän postauksen, jossa kerroin mikä on monimuotokoulutus ja miten se on mulla toteutettu. Tuolloin lupasin kertoa tarkemmin myös mun alasta ja suuntautumislinjasta, joten pureudutaanpa nyt niihin vielä ennen kuin yhteishaku päättyy.

 

Mikä ala ja miksi just se?

Mä opiskelen siis liiketaloutta ja valmistun tradenomiksi. Tämä ala on varmasti monelle tuttu, mutta pähkinänkuoressa liiketalous pitää sisällään markkinointia, taloushallintoa ja liiketoiminnan kehittämistä. Ala on siis todella laaja ja musta tuntuukin että tradenomit on vähän sellaisia jokapaikanhöyliä 😀 Tradenomiopinnot pitää aina sisällään noita kaikkia kolmea, mutta sitten opinnoissa on mahdollista suuntautua tarkemmin johonkin pienempään osa-alueeseen. Se on mun mielestä tosi kannattavaa, koska tradenomeja on maailmassa jo älyttömän paljon ja lisää on tulossa, joten sun suuntautumislinja erottaa sinut hyvin muista.
Mä valitsin tradenomiopinnot siksi, että olin ja olen edelleen todella kiinnostunut markkinoinnista. Haluan tulevaisuudessa tehdä töitä median ja markkinoinnin parissa, luoda erilaisia markkinointikampanjoita ja myös analysoida kampanjan tuloksia. Lisäksi mä olen kiinnostunut tapahtumien järjestämisestä sekä niiden markkinoinnista, ja koen että tradenomiopintojen kautta mulla olisi mahdollisuuksia siihenkin.

 

Suuntautumislinjana urheilujohtaminen ja -markkinointi

Eli siis mun suuntautumislinja näissä tradenomiopinnoissa on urheilujohtaminen ja -markkinointi. Tämä on myös syy siihen, miksi mun koulu on Turussa vaikka asun Tampereella, kun monet sitä usein ymmärrettävästi pohtii! Tämä suuntautumisvaihtoehto on varsinkin Suomessa aika harvinainen eikä sitä voi opiskella kovinkaan monessa koulussa. Turku on yksi näistä (riippuen aloitusvuodesta) sekä vaihtoehdoista loogisin kaupunki mulle. Ja onneksi monimuotototeutus sitten mahdollisti tämän kuvion.
Urheilujohtaminen ja -markkinointi herättää aina vähän kysymyksiä siitä, että mitä se oikeastaan on. Lyhyesti kerrottuna se kattaa esimerkiksi urheiluseurojen ”pyörittämisen” eli toiminnan johtamisen sekä taloushallinnon sun muun, urheilun etiikan, brändimarkkinoinnin, sponsorointiyhteistyöt, urheiluviestinnän ja miten urheilua sekä huippu-urheilijoita hyödynnetään markkinoinnissa. Viime vuoden opinnot käsittelivät lähes kokonaan näitä urheiluun liittyviä juttuja, ja olen kyllä ollut tyytyväinen sisältöön. Varsinkin brändäämistä ollaan opiskelu paljon ja siitä näen suuren hyödyn myös perinteistä markkinointia silmällä pitäen.
Täällä on kerrottu tosi tarkasti tämän mun koulutuksen sisällöstä, joten kurkkaa sieltä jos kiinnoistuit enemmänkin. Mä vastailen myös mielelläni mahdollisiin kysymyksiin 🙂

 

Pitääkö olla urheilija?

Mä itse en ole kilpaurheilija enkä tule koskaan olemaankaan. Olen tietyllä tapaa urheilullinen ja liikunta on kuulunut mun elämään lähes aina, mutta itse kilpaileminen ei ole mua koskaan kiinnostanut. Eikä mulla kyllä varmaan olisi ollut siihen edes edellytyksiä heh. Mutta ei, hakeakseen tähän koulutukseen ei tarvitse olla kilpaurheilija. Totta kai urheilijoita kiinnostaa tämä ala suuresti ja siinä saa kivasti liitettyä sen oman intohimon liiketalouden opintoihin, mutta edes urheilullisuus ei ole mikään vaatimus.
Mä ajattelen ja näen asian niin, että mä opiskelen kuinka sillä urheilulla tehdään rahaa, koska niin karulta kuin se kuulostaakin raha pyörittää kilpaurheilua. En opiskele varsinaista urheilua, sillä huippu-urheiluopinnot ovat sitten taas ihan täysin eri asia ja niitä kai opetetaankin lähinnä vain urheiluopistoissa. Liiketalouden opintoihin hakeuduin, koska mua kiinnostaa kuinka raha saadaan pyörimään markkinoinnin avulla ja tämän suuntautumislinjan valitsin, koska mua kiinnostaa erityisen paljon se bisnes, mikä urheilulla saadaan aikaan. Suomessahan rahan ja urheilun kombo kulkee vielä ihan lasten kengissä, mutta se onkin jo taas ihan täysin toinen aihe.

 

Mun opinnot pähkinänkuoressa

Mun tradenomiopintoihin on kuulunut niitä pakollisia liiketalouden kursseja, koskien myös esimerkiksi taloushallintoa mikä ei itseäni kiinnosta juurikaan. Sitten tosiaan paljon on ollut tätä urheilujohtamista ja -markkinointia, ja nyt vaihdon aikana keskityin paljon digitaaliseen markkinointiin. Näistä olen mielestäni saanut koottua tosi kivan kokonaisuuden, joka toivottavasti erottaa minut hiukan muista ja auttaa tulevaisuudessa.
Eniten mua itseäni tässä suuntautumisessa kiinnostaa nimenomaan brändimarkkinointi, sponsorointi, managerointi sekä esimerkiksi urheilutapahtumien järjestäminen. Nämä seikat saivat mut silloin pari vuotta sitten hakemaan tähän koulutukseen. Ne kiinnostavat edelleen tosi paljon, mutta todennäköisesti en tule urheilumarkkinointia tulevaisuudessa tekemään ainakaan pelkästään. Näitä opintoja pystyn kuitenkin onneksi soveltamaan tosi näppärästi muuhunkin markkinointiin ja voin sitä kautta tuoda perinteiseen markkinointiin vähän uutta näkökulmaa. Huippuahan se olisi yhdistää urheilu markkinointiin, mutta Suomessa mahdollisuudet siihen on aika pienet. Esimerkiksi jos olisin välttämättä halunnut urheilumarkkinointiin liittyvän harjoittelupaikan, olisi sellaista pitänyt etsiä ulkomailta.

 

Tästä postauksesta on jo tullut kilometrin mittainen, mutta tästä aiheesta mä voisin puhua vaikka kuinka kauan. Jos sulle siis heräsi tästä jotain kysymyksiä, vastailen mielelläni kommenttiboksissa!

 

Mutta hei, mitä sä opiskelet tai meinaatko hakea koulutukseen tänä keväänä?

 

×××
Muista osallistua arvontaan täällä

 

Lue myös

Parasta tekemistä talvipäivänä
Luojan kiitos olen nainen - ihanaa naistenpäivää!

Kommentoi