Matkustelu

Päivä Tukholmassa

Parisen viikkoa sitten me käväistiin mimmiporukalla laivalla ja Tukholmassa! Kyseessä oli se klassinen Päivä Tukholmassa -risteily, ja en rehellisesti edes muista koska olisin viimeksi ollut tällaisella matkalla. En tosin muista edes koska olisin ylipäätään viimeksi ollut laivalla. Niin hassua, sillä lapsena ja teini-ikäisenä me käytiin laivalla tosi usein, jopa pari kolme kertaa vuodessa. Se tuntui olevan hauska ja helppo irtiotto, ja mä ainakin tykkäsin niistä reissuista silloin.

Klassinen Päivä Tukholmassa -risteily ja laivamatkat

Nyt tosiaan vähän vanhempana on kiva saada vähän uutta näkökulmaa näihin reissuihin! En esimerkiksi muistanutkaan, kuinka raskaita nämä risteilyt ja etenkin tällainen Päivä Tukholmassa -matka onkaan 😀 Meidän laiva lähti melko myöhään perjantai-iltana Turusta, ja laivasta tulikin sitten lauantaiaamuna poistua jo 6:30. Maissa aikaa oli hyvin ruhtinaallisesti, ja paluulaivaan pääsimme nousemaan iltaseitsemän aikaan. Sunnuntaiaamuna oli luvassa seuraava aikainen herätys, kun oltiin satamassa 7:30. Ja siis eihän tällaisissa herätyksissä itsessään mitään, mutta kun aika oli hyvin kullannut muistot siitä, kuinka ”ajoissa” laivalla pääseekään nukkumaan 😀 Unta nimittäin kertyi nelisen tuntia per yö.

No mutta, se herätyksistä ja aikatauluista 😀 Meillä oli kaiken kaikkiaan tosi onnistunut reissu ja oli superhauskaa! Tehdään vuosittain yleensä joku pieni päiväreissu tällä porukalla, mutta oli kiva nyt vaihteeksi viettää vähän enemmän aikaa yhdessä ♡ Saatiin rauhassa vaihdella kuulumisia ja parasta tällä porukalla on se, että vaikkei niin usein nähdäkään, juttu jatkuu aina siitä mihin se on viimeksi jäänyt!

Laivat, joilla matkustimme olivat Viking Linen Grace ja Glory. Grace oli itselleni jo tuttu, mutta Glorylla tämä oli ensimmäinen kertani. Molemmat ovat mun mielestä oikein siistejä ja moderneja laivoja, joilla kelpasi kyllä viettää aikaa. Tykkäsin molemmista laivoista etenkin siksi, että ne oli kivasti tehty aikuisempaan makuun, vaikka toki lapsetkin on varmasti huomioitu hyvin. Kumpikin laivoista loisti valtavilla Tax Free -myymälöillään, joista itsekin tein löytöjä. Mun mukaan tarttui uusi lempparikynsilakka, päällyslakka ja makusiirappia muiden herkkujen lisäksi. Kummallakin laivalla oli upeat showt illalla viihdyttämässä, sekä niiden jälkeen vielä bändit jatkamassa bileitä. Sen vuoksi meilläkin nuo nukkumaanmenot venyivät, kun jäätiin ihastelemaan esityksiä ja myös bändit vetivät meidät mukanaan tanssilattialle.

Tukholma ja ABBA-museo

Mä en edes muista, koska olisin viimeksi käynyt Tukholmassakaan! Oli kiva käväistä siellä, edes näin nopeasti 🙂 Tukholmapäivä me startattiin hotelliaamupalalla, joka oli oikein tervetullut pieni aamukooma hyvien tarjoilujen kanssa haha. Aamupalan jälkeen me suunnattiin ABBA-museoon, joka oli myös oikein kiva kokemus. Ajattelin kirjoitella ABBA-museosta oman postauksensa myöhemmin. Museossa meillä vierähtikin ajateltua pidempään, kun siellä oli niin paljon nähtävää ja koettavaa. Museon jälkeen käveltiin hetki Djurgårdenin alueella, pysähdyttiin lounaalle ja sitten jatkettiin matkaa takaisin keskustaan päin. Keskustassa halutiin käydä pitkästä aikaa pyörimässä vanhassa kaupungissa, ja siellä viivyttiinkin aika kauan, kun vastaan tuli toinen toistaan söpömpiä pikkuputiikkeja. Mä esimerkiksi löysin sielä kauan haaveillun automaattifilmikameran! Ostin siihen heti filminkin, joka tuli kuvattua täyteen loppureissulla.

Pääosin meidän Tukholmapäivä koostui kaupoissa kiertelystä ja vain kävelemisestä ympäriinsä. Vanhan kaupungin jälkeen nimittäin lähdettiin Gallerian-kauppakeskukseen ja lopuksi pyörähdettiin vielä parissa muussa kaupassa Sergels torgin alueella. Kun oltiin ihan puhki kaikesta kävelystä, napattiin taksi ja suunnattiin takaisin laivan terminaaliin odottamaan laivaannousua.

Tukholmassa olisi niin paljon muutakin nähtävää ja tehtävää, mutta ne sopisivat ehdottomasti mieluummin jollekin muulle reissulle kuin tällaiselle Päivä Tukholmassa -risteilylle. Kuten sanottu, risteily nimittäin on yllättävän rankka, joten päivä sopi hyvin suunnittelemattomaan kiertelyyn ja liikkumiseen fiiliksen mukaan. Oli kuitenkin kiva vähän palautella mieleen Tukholman kaupunkikuvaa, ja nyt tosiaan haaveilenkin jo uudesta Tukholman reissusta, tosin siten, että Tukholmassa olisi ihan yötäkin. Seuraavalla reissulla voisi sitten jättää shoppailut vähemmälle ja keskittyä myös näkemään kaupunkia muualtakin, kuin turistien suosikkialueilta. Vaikka onhan sekin ihanaa ja sopii esimerkiksi henkistä jaksamista palauttavaksi aktiviteetiksi tosi hyvin.

Mutta kuten sanottu, oli ihana reissu! ♡ Toivottavasti Tukholma kutsuu pian uudelleenkin, ja toivottavasti seuraavaksi siten, ettei mun tarvitse palautua matkasta kokonaista päivää ja kahdeksan tunnin päikkäreitä nukkuen haha 😀