Mä tarvitsen lisää unta ja säännöllisen unirytmin

Koko tähän asti kestäneen vuoden 2017 aikana mun elämässä on vallinnut suunnaton väsymys. On hetkiä, kun väsymys on hetkellisesti poissa enkä mä nyt päivisin nukahtelekaan, mutta pääosin mulla on vaan kausia ja päiviä kun väsymys vaan ottaa tiukan yliotteen. Kevään aikana oon lukemattomia kertoja vaan sammunut sohvalle, jo heti kahdeksan jälkeen. Kyseessä ei ole mitään pientä torkahtelua, vaan mun unta sohvalla ei haittaa päällä oleva telkkari, en havahdu kunnolla tökkimiseen enkä reagoi vaikka ulko-ovi kävisi.

Mä pyrin arkisin heräämään kello kuuden ja puoli seitsemän välillä, riippuen siitä käynkö aamulla suihkussa vaiko en. Paino sanalla pyrin, sillä viime viikkoina oon myös nukkunut hiukan pommiin ja joudun lähtemään aamuisin puolivalmiina juosten kotiovesta ulos. Mun suurin pahe nukkumisen ja unen suhteen on torkutus, joka on varmasti yksi isoimmista syistä miksi en pääse ylös silloin kuin olen suunnitellut. Mulla on valehtelematta välillä torkku päällä minuutin välein.

Tän koko kevään ajan mulla on ollut jatkuvasti päällä stressiä milloin mistäkin. Stressin syynä on voinut olla esimerkiksi koulu, työt, liikunnan vähyys, ajanpuute tai vaikkapa kaikki nämä yhdessä. Stressi aiheuttaa sen, että mun kroppa on joutunut ajoittain käymään ylikierroksilla ja se taas vaikuttaa niin, ettei mua välttämättä joka ilta väsytä yhtään. Tästä päästäänkin siihen, että mun uni ja nukkuminen on todella epätasaista, välillä nukun vain viisi tuntia yössä ja välillä kymmenen. Epätasaisesta unensaannista johtuen väsymys on toisinaan ylitsepääsemätön ja myös väsymys ja nukkumaanmeno stressaa mua. Näin oravanpyörä on valmis.

Aikuinen ihminen tarvitsee unta 7-9 tuntia vuorokaudessa ja unirytmin tulisi olla mahdollisimman säännöllinen. Jopa vain viikonloppuisin myöhempään valvominen ja herääminen voi saada unirytmin pitkäksi aikaa sekaisin. Univajeella on paljon haittavaikutuksia, mm. vastustuskyvyn heikkeneminen, stressihormonin erittymisen lisääntyminen, sairastelu lisääntyy, muistikyky heikkenee ja onnettomuusalttius kasvaa. Liika unensaanti ei myöskään ole hyvästä, ja sillä onkin todettu olevan yhteyksiä terveysongelmiin, kuten diabetekseen, päänsärkyyn, sydänsairauksiin ja syöpään. Epätasaisella unenmäärällä siis periaatteessa altistutaan liian pieneen ja liian suureen unen määrään.

Mä haluan nyt saada unirytmini säännölliseksi, jotta järkevä unensaanti olisi taattu. Mulla on käytössä Applen unikello, mutta tästä eteenpäin haluan käyttää sitä tosissani ja tavoitteellisesti. Jatkossa asetan unikellon niin, että saan vähintään seitsemän tuntia unta. Ja sitä on nyt noudatettava. Mä aion myös pikkuhiljaa alkaa vähentämään torkutusta, mutta luulen että halu torkuttaa katoaa ajan myötä itsestään kunhan ennen ensimmäistä kellonsoittoa takana on tarpeeksi unta.

Tästä alkaa mun projekti saada lisää unta ja kehittää itselleni oikeasti säännöllinen unirytmi. En halua heti kertaheitolla luoda monen kilometrin pituista postausta vain tästä yhdestä aiheesta, ja näistä mun taustatiedoista on varmasti hyvä aloittaa. Aiheista uni ja nukkuminen tulette siis vielä täällä blogin puolella kuulemaan, väliaikatietoja mun edistymisestä ja varmasti myös hyväksitodettuja vinkkejä tätä kaikkea varten. Nyt kun stressi alkaa olla kokonaisuudessaan väistynyt, mulla ei pitäisi olla enää muuta häiriötekijää kuin vain minä itse.

Onko muilla ollut jotain ongelmia nukkumisen kanssa? Heittäkääs mulle myös hyviä vinkkejä nukahtamisen suhteen!
Viime viikonlopun juhlatunnelmia
Pispalan Pulteri

Kommentoi