Lifestyle

Google Analytics: Kuinka se asennetaan + perusteet lyhyesti

Mä olen jo niin kauan lupaillut pientä vinkkipostausta Google Analyticsiä koskien, ja täältä pesee vihdoin! Tämän toteuttaminen on jäänyt kaikkien työkiireiden jalkoihin, sillä tämä on toteutustavaltaan aika työläs postaus (tämän vuoksi mm. eilinen postaus jäi välistä:D), mutta vihdoin sain sen valmiiksi. Mä itse olen tosiaan käyttänyt Google Analyticsiä aika paljon aiemmassa työssäni, blogin parissa, osallistunut Analyticsiä koskeviin kursseihin ja luentoihin sekä olen suorittanut aiheeseen liittyen myös sertifikaatin.

 

Mikä on Google Analytics?

Google Analytics on Googlen oma työkalu, jolla voit seurata omien verkkosivujesi kävijäliikennettä sekä muuta analytiikkaa.

 

Miksi bloggaajalla kannattaa olla Google Analytics?

Mun mielestä kaikilla bloggaajilla (ja myös ylipäätään kaikilla verkkosivun haltijoilla) tulisi aivan ehdottomasti olla käytössään Google Analytics. Se nimittäin kertoo sulle hyvin selkeästi kaikki mahdolliset kävijämäärät eri aikaväleillä, yksittäisten postausten/sivujen näyttökerrat, millainen on sun lukijakunta ja kuinka sun blogiin/sivulle päädytään. Noin esimerkiksi, ja näihin ominaisuuksiin perehdytään tässä munkin postauksessa. Ilman näitä mittareita sun on myöskin vaikea kehittyä, joten nämä ovat äärettömän tärkeitä tietoja.

Analytics antaa sulle oikeasti luotettavaa tietoa sivustosi liikenteestä, ja esimerkiksi itse en luota ollenkaan esimerkiksi Bloggerin tai portaalien omiin tilastoihin. Ne saattavat nimittäin kertoa ihan puutaheinää, ja pahimmassa tapauksessa jopa ”vääristää” lukuja alaspäin. Blogger-aikoina itse kyttäsin tosi paljon lukijoiden määrää, mutta eihän siinä ole mitään järkeä.

Bloggerin rekisteröityneiden lukijoiden määrät voivat olla nimittäin jopa kymmeniä kertoja pienemmät, kuin mitä sun oikeat uniikit lukijat ovat tai vastaavasti lukijalistoilla on epäaktiivisia lukijoita. Ja nimenomaan ne uniikit lukijat ovat niitä, jotka merkkaavat esimerkiksi yhteistöissä, koska ei nykyään välttämättä liitytä lukulistoille vaan luetaan postauksia esimerkiksi somen kautta.

 

Kuinka Google Analytics asennetaan?

Stooriin mun ei tarvinnut asentaa Analyticsiä itse ollenkaan, vaan kaikki hoidettiin portaalin puolesta. Kuitenkin, Bloggeriin Analyticsin asentaminen on superhelppoa! Sun tarvitsee vain hakea Analyticsistä tilikohtainen koodi ja lisätä se Bloggeriin Asetukset-sivulle. Alla on kuvakaappaussarja, joka toivottavasti auttaa sut löytämään tuon koodin ja asentamaan sen paikoilleen. Klikkaa aina punaisella rajattua kohtaa niin pääset eteenpäin, ja kopioi seurantatunnus Bloggerin asetuksiin.

 




Jos tämä ei kuitenkaan onnistunut, koodin voi lisätä myös HTML:n kautta ja uskoisin sen tapahtuvan näin myös muilla alustoilla. Tämän HTML-koodin löydät samalta sivulta kuin numerokoodin, kohdasta Yleinen sivustotagi.

 

Miten tulkita Analyticsin etusivua?

Noniin ja sitten itse asiaan. Monelle Analyticsin etusivu ja muutenkin koko sivusto on todella hämmentävä ja epäselvä valtavan tietomassan vuoksi, joten aloitetaan ihan etusivusta. Etusivua mä itse ainakin pidän tärkeimpänä ja siellä käyn lähes päivittäin. Alla kuvakaappaus Analyticsin demotilin etusivulta tietokonenäkymästä.

 

KÄYTTÄJÄT
Tämä tarkoittaa yksittäisiä, uniikkeja kävijöitä blogissasi. Esimerkiksi jos käyn päivän sisällä blogissasi kolme kertaa, olen yksi uniikki lukija. Tämä on itseni mielestä yksi tärkeimmistä tiedoista.

ISTUNNOT
Kuinka monta kertaa blogissasi on käyty. Tämä ei ole sama kuin näyttökerrat, sillä yhden istunnon sisällä näyttökertoja voi kertyä useampia, jos vaikka lukija lukee useamman postauksen kerralla.

VÄLITÖN POISTUMINEN PROSENTEISSA
Tämä on mun mielestä yksi tärkeimmistä. Se siis kertoo, kuinka moni on poistunut blogistasi nopeasti sinne saapumisen jälkeen. Blogissa/sivustossa on vietettävä tietty sekuntiaika, jotta sitä ei lasketa heti poistuneeksi. Tämä kuitenkin antaa sulle arvokasta tietoa siitä, olisiko blogin ulkonäössä parannettavaa tai postauksen aloituksessa, sillä poistuneet ovat klikanneet kiinnostavaa otsikkoa tms, mutta joku on saanut heidät poistumaan lähes välittömästi. Tämä myös kertoo hyvin virheklikkauksista. Mitä pienempi luku tässä on, sitä parempi.

ISTUNNON KESTO
Tästä saat vähän suuntaa siitä, kuinka kauan ihmiset viihtyvät sivullasi. Mitä pidempi aika, sen parempi ja sitä sitoutuneempia lukijat ovat.

 

Tiedot lukijakunnasta

Heti etusivulta rullaamalla alemmas ja myös sivulta Yleisö löydät oleellista tietoa lukijoistasi. Analytics kertoo sulle selkeästi graafisten kuvioiden avulla, mistä kaikkialta maailmasta sun lukijat ovat. Minkä ikäisiä he ovat ja mitä laitetta he käyttivät. Näet myös, mihin aikaan blogissasi on yleensä eniten lukijoita ja tätä tietoa kannattaa käyttää kun pohtii vaikkapa postauksen julkaisuajankohtaa.

 

Kuinka blogiin on päädytty?

Sivulta Hankinta löydät tiedot siitä, miten lukijat ovat päätyneet blogiisi. Organic Search tarkoittaa Googlea (klikkaamalla sitä näet tehdyt haut), Direct tarkoittaa suoraan osoitteen kautta tulleita ja Social tietysti sosiaalista mediaa. Referral taas kertoo minkä muiden sivujen kautta sun sivulle on päädytty, ja nämä tällaiset sivut näet myöskin klikkaamalla tuota Referral-sanaa.

 

Nämä tosiaan olivat ne itseni eniten käyttämät jutut Analyticsistä ja näiden tietojen avulla olen onnistunut seuraamaan omaa kehittymistäni tosi kätevästi. Mä itse siis suosittelen Analyticsin käyttöönottoa ihan jokaiselle bloggaajalle, vaikka sitten bloggaisitkin pelkästään harrastuksena. Ihan vaan siksi, että kuka nyt ei haluaisi oikeasti luotettavia tietoja omista kävijöistään? Ja ne Bloggerin tai vaikkapa portaalin antamat luvut eivät tosiaan kerro kaikkea, enkä itse luottaisi koskaan pelkästään sellaisiin tietoihin.

Jos teille hei jäi jotain kysyttävää koskien Analyticsiä, mä yritän auttaa mielelläni! 🙂

 

Joko sulla on käytössä Google Analytics?

 


×××
Jos tykkäsit, liity ihmeessä lukijaksi Bloglovinin kautta!

 
 
 
 
 
 


LUE MYÖS NÄMÄ

× Blogiyhteistyöt 4: Mikrovaikuttaja eli pieni bloggaaja onkin parempi valinta?
× Blogiyhteistyöt 3: Mitä on kevytyrittäjyys ja kuinka laskuttaa bloggaajana?
× Blogiyhteistyöt 2: Yhteistyön merkitseminen
 

Lue myös

Vertailussa meikkivoiteet: Lancome vs Estee Lauder
Mitä tekisin vaihdossa toisin?

12 Comments

  • Kata

    Huippu postaus ja ihanaa että valaisit vähän mitä mikäkin kohta tarkoittaa 8) Mulla on ollut pitkään tämä Google Analytics, mutta se meni sekaisin heti kun käväisin bloggaamassa hetken yhteisössä, mikä ei sit ollutkaan mun juttu. Menin yhteisöön ja uudelleenohjasin toki tuon blogini osoitteen uuteen osoitteeseen ja siitä lähtien analytics on ilmoittanut, että seurantakoodi puuttuu. Oon kyllä laittanut Bloggeriin paluun jälkeen seurantakoodin ja osoitteet oikein, just tällä tavalla miten sinäkin neuvoit tässä, mutta eih.. Se ilmoittaa silti.
    Loin jopa uuden analytics tilin siihen käyttäjäni alle ja vaihdoin, mutta silti se herjaa samaa 😀 Pitäis kokeilla laittaa tuo html koodi, mutten oo ymmärtänyt vaikka oon netistä etsinyt ohjeita. Pelottaa muutenkin koskea blogin html koodiin etten pilaa koko blogia 😀 Ennen tykkäsin kovasti Google Analyticsista, nykyään seuraan Statcounterilla – mikä on omalla tavallaan myös ihan huippu, mutta siitä puuttuu kyllä juttuja mitä pystyi seuraamaan Google Analyticsilla 🙁

    • Elli Leppiniemi

      Kiva että tykkäsit ♡ Ja voi eii miten kurjaa 🙁 Tosi outoa että noin on ylipäätään käynyt! Mä suosittelisin testaamaan sitä html-koodia, mutta en kyllä voi varmaksi sanoa auttaako edes se… Entäs jos kysyisit neuvoa sieltä yhteisöstä? Jos lähdet kokeilemaan html-koodia, niin ota Bloggerista se blogin varmuuskopio aina ensin! Sitten voit sörkkiä koodia niin paljon kuin haluat ja jos jotain meneekin pieleen, saat palautettua blogin entiselleen varmuuskopion ansiosta 😀 Tuosta Statcounterista en ole kuullutkaan, mutta sekin varmasti ajaa asiansa hyvin! 🙂

    • Elli Leppiniemi

      Nuo screenshotit on otettu tuollaisesta demotilistä, jos tarkoitat noita Masters View ja Test view -kohtia 🙂 Tuo demotili mulle ilmestyi viimeisimmän Analytics-kurssin aikana, joten ilmeisesti muuten näihin ei pääse :/

  • Anna-Maria

    Kiitos tosi paljon tästä esittelystä! Asensin Analyticsin jo aikaa sitten, mutta jotenkin pelästyin sitä tiedon määrää mikä heti etusivulla vyöryi vastaan. Nyt muutaman päivän ajan olen opiskellut kävijätietoja ja onhan se hyvin mielenkiintoista. Heti tuli kova halu kehittyä eteenpäin. Miten voisin blogata paremmin ja tehdä muita hyödyttäviä ja kiinnostavia tekstejä. 🙂

    • Elli Leppiniemi

      Ihanaa että tästä oli hyötyä ♡ Joo, tietomäärä on ihan valtava ja mä aina suosittelenkin aloittamaan Analyticsin tutkimisen pienissä paloissa 😀 Ja niinpä, kaikki tilastot motivoi muakin tosi paljon kehittymään 🙂

  • Sofia

    Kiitti paljon tästä postauksesta! ♥ Mulla on parin kuukauden verran ollut Analytics käytössä, mutta oon seurannut sitä vähän epäaktiivisesti juuri sen takia että heti etusivulta vyöryy kauhea määrä tietoa, josta mulla ei oo minkäänlaista käsitystä 😀 Mutta tämän postauksen myötä tää kyllä selkeni tosi paljon ja aionkin nyt alkaa aktiivismmin seuraamaan lukumääriä tuota kautta!

    • Elli Leppiniemi

      Ihana kuulla että tästä oli hyötyä! ♡ Kannattaa ehdottomasti, ja vaikkei nyt päivittäin tsekkailisikaan, on hyvä löytää tuolta ne tärkeimmät mittarit ja seurailla niitä edes silloin tällöin 🙂

Leave a Reply