MÄ TARVITSEN LISÄÄ UNTA JA SÄÄNNÖLLISEN UNIRYTMIN

Koko tähän asti kestäneen vuoden 2017 aikana mun elämässä on vallinnut suunnaton väsymys. On hetkiä, kun väsymys on hetkellisesti poissa enkä mä nyt päivisin nukahtelekaan, mutta pääosin mulla on vaan kausia ja päiviä kun väsymys vaan ottaa tiukan yliotteen. Kevään aikana oon lukemattomia kertoja vaan sammunut sohvalle, jo heti kahdeksan jälkeen. Kyseessä ei ole mitään pientä torkahtelua, vaan mun unta sohvalla ei haittaa päällä oleva telkkari, en havahdu kunnolla tökkimiseen enkä reagoi vaikka ulko-ovi kävisi.




Mä pyrin arkisin heräämään kello kuuden ja puoli seitsemän välillä, riippuen siitä käynkö aamulla suihkussa vaiko en. Paino sanalla pyrin, sillä viime viikkoina oon myös nukkunut hiukan pommiin ja joudun lähtemään aamuisin puolivalmiina juosten kotiovesta ulos. Mun suurin pahe nukkumisen ja unen suhteen on torkutus, joka on varmasti yksi isoimmista syistä miksi en pääse ylös silloin kuin olen suunnitellut. Mulla on valehtelematta välillä torkku päällä minuutin välein.



Tän koko kevään ajan mulla on ollut jatkuvasti päällä stressiä milloin mistäkin. Stressin syynä on voinut olla esimerkiksi koulu, työt, liikunnan vähyys, ajanpuute tai vaikkapa kaikki nämä yhdessä. Stressi aiheuttaa sen, että mun kroppa on joutunut ajoittain käymään ylikierroksilla ja se taas vaikuttaa niin, ettei mua välttämättä joka ilta väsytä yhtään. Tästä päästäänkin siihen, että mun uni ja nukkuminen on todella epätasaista, välillä nukun vain viisi tuntia yössä ja välillä kymmenen. Epätasaisesta unensaannista johtuen väsymys on toisinaan ylitsepääsemätön ja myös väsymys ja nukkumaanmeno stressaa mua. Näin oravanpyörä on valmis.



Aikuinen ihminen tarvitsee unta 7-9 tuntia vuorokaudessa ja unirytmin tulisi olla mahdollisimman säännöllinen. Jopa vain viikonloppuisin myöhempään valvominen ja herääminen voi saada unirytmin pitkäksi aikaa sekaisin. Univajeella on paljon haittavaikutuksia, mm. vastustuskyvyn heikkeneminen, stressihormonin erittymisen lisääntyminen, sairastelu lisääntyy, muistikyky heikkenee ja onnettomuusalttius kasvaa. Liika unensaanti ei myöskään ole hyvästä, ja sillä onkin todettu olevan yhteyksiä terveysongelmiin, kuten diabetekseen, päänsärkyyn, sydänsairauksiin ja syöpään. Epätasaisella unenmäärällä siis periaatteessa altistutaan liian pieneen ja liian suureen unen määrään.



Mä haluan nyt saada unirytmini säännölliseksi, jotta järkevä unensaanti olisi taattu. Mulla on käytössä Applen unikello, mutta tästä eteenpäin haluan käyttää sitä tosissani ja tavoitteellisesti. Jatkossa asetan unikellon niin, että saan vähintään seitsemän tuntia unta. Ja sitä on nyt noudatettava. Mä aion myös pikkuhiljaa alkaa vähentämään torkutusta, mutta luulen että halu torkuttaa katoaa ajan myötä itsestään kunhan ennen ensimmäistä kellonsoittoa takana on tarpeeksi unta.



Tästä alkaa mun projekti saada lisää unta ja kehittää itselleni oikeasti säännöllinen unirytmi. En halua heti kertaheitolla luoda monen kilometrin pituista postausta vain tästä yhdestä aiheesta, ja näistä mun taustatiedoista on varmasti hyvä aloittaa. Aiheista uni ja nukkuminen tulette siis vielä täällä blogin puolella kuulemaan, väliaikatietoja mun edistymisestä ja varmasti myös hyväksitodettuja vinkkejä tätä kaikkea varten. Nyt kun stressi alkaa olla kokonaisuudessaan väistynyt, mulla ei pitäisi olla enää muuta häiriötekijää kuin vain minä itse.



Onko muilla ollut jotain ongelmia nukkumisen kanssa? Heittäkääs mulle myös hyviä vinkkejä nukahtamisen suhteen!

12 kommenttia

  1. Tuttuja juttuja, mullakin stressi vaikuttaa heti unenlaatuun, ja oon kärsinyt taas nukahtamisvaikeuksista koko kevään ajan. Mulla auttaa se, kun ennen nukkumaanmenoa en näprää kännykkää. "Unitee" ja semmoinen rauhallinen ja hiljainen hetki vain itselle, ja vaikka samalla kirjoittaa paperille stressaavat ja vaivaavat ajatukset ja "jättää ne siihen", eli koittaa olla ajattelematta niitä enää. Ja nukkumaanmennessä keskittyy omaan hengitykseen ja ajattelemaan jotain mukavaa ajatusta.

    Tsemppiä! xx

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentista Larissa :) Ja hei joo hyviä vinkkejä, erityisesti toi paperille kirjoittaminen kuulostaa siltä että vois auttaa!

      Poista
  2. Mulla oli kauheasti uniongelmia pääsykokeisiin lukiessa. Stressi oli niin kova, ettei monena iltana meinannut uni tulla millään ja päivällä olin unettoman yön jälkeen niin väsynyt, että nukahtelin ihan vaan istuessani alas. Mulla ainakin uniongelmat alkoivat helpottamaan muutama päivä kokeen jälkeen, joten toivottavasti sullakin helpottais nyt stressin väistyessä. Toi applen unikello on kyllä huippu! Ja mulla nukahtamista helpottaa se, että tv:n katselun sijaan luen vaikka kirjaa tai teen jotain muuta kuin tuijottelen näyttöjä (itse oon kyllä huono tässä, toisinaan tuijottelen netflixiä vielä sängyssäkin, tai korkeintaan suljen näytöt just ennen hampaiden pesua..).

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voin kyllä kuvitella sunkin tilanteen...:/ Jep, nää elektronisten laitteiden näytöt olisi syytä sulkea hyvissä ajoin, mutta se on vaan niin vaikeaa :D

      Poista
  3. Mulla on ollut noi samat uniongelmat 3 vuotta, mä oon yöt töissä ja päivät koulussa ja saatan valvoa kaksi päivää putkeen ja nukkua yhden päivän. Mä nukun niin sikeesti että en herää palovaroittimeenkaan. Eli en voi edes nukkua koulun ja töiden välissä päikkäreitä koska en luota siihen että heräisin. Ihan kamalaahan se on oikeesti, onneks nyt kesällä helpottaa aina kun ei oo kun töitä eikä tarvii stressaa nukkumista! :/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi ei miten pitkään sä oot kärsinyt tästä :/ Kuulostaa tosi pahalta... Toivotaan että saat uniongelmiin paremman tilanteen nyt kesällä!<3

      Poista
  4. Mulla on kausia kun esiityy univaikeuksia. Vuodet 2012-2015 oli tosi pahaa aikaa ja kokoajan väsytti. Päikkäreitä tuli nukuttua jatkuvasti, mutta ne ei piristänyt ja yöllä oli vaikea saada unta. Nyt parin vuoden aikana on helpottanut ja oon saanut säännölisen unirytmin elämään mukaan. Viimeset pari kuukautta on kyllä ollut melko rankat ja väsymys on painanut ihan älyttömästi, mutta siitä voin syyttää pelkästään ressiä koulu ja työjuttujen takia, mutta eiköhän tämäkin tästä helpota, kun kuukauden lopussa valmistun.

    Toivottavasti sullakin helpottuu univaikeudet ja saat oikeanlaisen rytmin nukkumiseen! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihana kuulla että oot päässyt näistä vaikeuksista yli jo kertaalleen! Ehkä mullakin on sitten toivoa haha :D Päikkäreitä oon myös miettinyt, mutta yleensä mulla on töiden jälkeen ollut niin paljon muita tehtäviä juttuja ettei se vain onnistu. Kiitos Inka, toivotaan että sullakin helpottaa vielä!<3

      Poista
  5. Mulle ongelma ei oo niinkään nukahtaminen, vaan unen laatu on huonoa - siis heti kun stressi ylittää tietyn rajan, alan nähdä aivan hirveesti painajaisia. Viime vuonna kävin unitesteissä ja mulla myös todettiin lievä uniapnea, jonka vuoksi en saa tarpeeksi syvää unta yön aikana vaikka nukkuisin kuinka kauan.

    Uni on kyllä ihan supertärkeetä hyvinvoinnin kannalta. Jos unirytmin säännöllistäminen ei auta, niin suosittelen oikeesti hakeutumaan testeihin joissa katotaan millasta se uni sit oikeesti onkaan. Jos haluun nollata pään ennen nukahtamista, niin kuuntelen usein jotain ASMR-videota youtubesta ja nukahdan niihin rentouttaviin ääniin. Tsemppiä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon kommentista! :) Näitä uniongelmia on kyllä niin monenlaisia, ja voin vaan kuvitella kuinka kauheita noi painajaiset on... Ongelman tiedostaminen auttaa yleensä myös ongelman hoitoon, joten tosi hyvä että sait diagnoosin! Toivottavasti sun uniapneaan on joku hoitokeinokin. Kiitos ja tsempit sinnekin :)

      Poista
  6. Täältä löytyy toinen väsynyt torkuttaja! Etenkin kevät ja alkukesä on mennyt nukkumisen suhteen huonosti, ja huomaan olevani vähän väliä väsyksissä.

    Mulla nukahtamiseen auttaa kirjan lukeminen (ellei kirja ole liian hyvä enkä malta lopettaa lukemista..) tai keskustelupalstojen tai uutisten selailu puhelimesta.

    Tsemppiä unirytmin säännöllistämiseen! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi ei, vertaistuki on parasta mutta ei ongelmia kyllä toivoisi olevan muillakin...:/ Kiitos vinkistä, mulla olikin suunnitelmissa lukea kesällä ainakin yksi kirja, joten ehkä sen voisin ottaa iltalukemiseksi. Kiitos paljon sulle ja tsemppiä nyös sinne!<3

      Poista